فرآیند تصمیم گیری محصولات صنعتی بستگی به موقعیت و هدف دارد. که بسته به موقعیت های خاصی بعضی از مراحل فرآیند ممکن است از بین بروند . برای مثال در مواردی که به طور معمول مجدد انجام می شود احتمال نمی رود که مسئول مراحل ۳ و ۴ و ۵ را طی نماید. در ادامه به بررسی مراحل هفت گانه محصولات صنعتی بپردازیم؛

1-    شناخت نیاز:

نیازها و مشکلات را یا از طریق فاکتورهای داخلی یا از طریق فاکتورهای خارجی شناسایی می نمایند. یک نمونه از فاکتورهای داخلی که می توان به آن اشاره نمود تشخیص پایین بودن ظرفیت که منجر به تصمیم گیری در مورد کارخانه یا تجهیزات است. و یا مدیر تولید ممکن است تشخیص دهد که ماشینی اشکال دارد اما با توجه به فشارهایی که وارد می گردد تصمیم می گیرد که با آن کنار بیاید. مشکلات دیگر ممکن است داخلی تشخیص داده نشود و صرفا به علت روندهای بیرونی بوجود آیند.

2-    تعیین مشخصات و مقدار اقلام مورد نیاز:

در این مرحله از فرآیند تصمیم گیری، واحد تصمیم گیرنده طرحی از آنچه مورد نیاز است تهیه می کند. ممکن است اعلام کنند که پنج ماشین تراش با مشخصاتی معین مورد نیاز است. توانایی نده در تاثیر بر مشخصات می تواند امتیازی را برای شرکت وی در مراحل بعدی فرآیند در بر داشته باشد.

3-    تحقیق در مورد کیفیت منابع بالقوه:

در محصولات صنعتی تغییرات بسیار زیادی در میزان تحقیق صورت می گیرد. به طور کلی هرچه اقلام مورد نظر ارزانتر و کم اهمیت تر باشد و ار اطلاعات بیشتری نسبت به آن داشته باشد طبعا تحقیق کمتری انجام خواهد شد.

4-    دریافت پیشنهادات و تجزیه و تحلیل آنها:

وقتی تعدادی شرکت وجود داشته باشند، که طبعا به علت تجربیات فنی و شهرت کلی خود، به عنوان شرکتی ذی صلاح برای عرضه محصول تلقی شوند، از آن شرکت درخواست پیشنهاد شده و روی پیشنهادات دریافت شده تجزیه و تحلیل لازم صورت می گیرد.

5-    ارزیابی پیشنهادات و انتخاب عرضه کننده ها:

از نظر معیارهای انتخاب که برای هریک از اعضایتصمیم گیرنده اهمیت دارد، پیشنهادات مورد ارزیابی قرار می گیرد. این کاراهمیت دارد که بدانیم اعضای گوناگون می توانند به هنگام قضاوت در مورد پیشنهادات، معیارهای مختلفی را به کار بگیرند. اگرچه این امر ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود، نتیجه این روند انتخاب یک یا چند عرضه کننده را در بر خواهد داشت.

6-    انتخاب مسیر سفارش:

سپس جزئیات مربوط به پرداخت و تحویل مطرح خواهد شد. معمولا این امر توسط مسئول انجام می شود. در برخی از تصمیم گیری های ، زمانی که نحوه تحویل فاکتور مهمی در انتخاب عرضه کننده باشد، این مرحله با مراحل ۴ و ۵ ادغام می گردد.

7-    کسب اطلاعات و مقایسه آن با استانداردها و ارزیابی قابلیت های کالای اری شده:

این مرحله ممکن است رسمی باشد، قسمت فرم ارزیابی را برای قسمت های مصرف کننده طراحی و جهت تکمیل ارسال می نماید، یا ممکن است غیر رسمی باشد که از طریق مکالمات روزمره انجام خواهد گردید.


تجارت گرام | و محصولات صنعتی مورد ,ممکن ,تصمیم ,مراحل ,صنعتی ,محصولات ,محصولات صنعتی , محصولات ,تصمیم گیری ,عرضه کننده ,مورد نیاز , محصولات صنعتی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخصصی ترین مرجع گردشگری جهان گل سنگ اجناس فوق العاده Yasweb تخفیف ویژه عکس و کلیپ 38 اهنگ جدید قالب خوانیلر 2